Total Tayangan Halaman

Asid Reflux dan Tekak Sore - Pemulihan Rahsia Alam Terbongkar Untuk Kali Pertama

Asid Reflux dan Tekak Sore - Pemulihan Rahsia Alam Terbongkar Untuk Kali Pertama

Adakah anda bangun dengan sakit tekak pada waktu pagi dan perasaan suara anda berubah? Walaupun anda mungkin tidak mengenali link, sakit tekak pagi adalah disebabkan oleh asid perut berasid yang naik ke dalam esofagus anda pada waktu malam dan kerosakan tekak. Ia adalah salah satu daripada gejala yang biasa penyakit refluks asid.

Asid refluks sakit tekak berlaku apabila asid jus gastrik dari perut sentiasa mengalir ke dalam esofagus. Secara umumnya asid gastrik tidak akan bergerak ke atas untuk tekak. Tetapi makanan yang disebabkan oleh sfinkter esophageal yang lebih rendah yang lemah, ia akan membolehkan sebahagian dicerna mempunyai kesan asid gastrik bergerak kembali ke dalam mulut melalui saluran pencernaan itu menyebabkan sakit tekak.

Walaupun ia adalah penting untuk berunding dengan doktor ketika datang untuk penyembuhan refluks asid sakit tekak, terdapat beberapa ubat semula jadi yang boleh digunakan di rumah untuk mengurangkan kerengsaan tekak dan kesakitan. Sesetengah ubat-ubatan ini disenaraikan di bawah.

1. gargling adalah ubat rumah yang terbaik untuk merawat refluks asid sakit tekak. Tambah cukup garam dalam segelas air suam, kemudian berkumur hak untuk bahagian belakang tekak anda untuk beberapa saat dan meludah keluar. Berkumur kira-kira 4-5 kali sehari untuk melegakan kesakitan.

2. Satu lagi ubat untuk merawat sakit tekak adalah untuk menghadkan pengambilan makanan yang menyebabkan refluks termasuk makanan pedas, makanan goreng, buah-buahan sitrus, coklat, tomato, bawang, bawang putih, pudina, alkohol dan minuman yang mengandungi kafein.

3. banyak minum air adalah satu lagi remedi semulajadi yang dipercayai sangat berkesan dalam merawat masalah itu. Air diketahui mempunyai beberapa ciri-ciri penyembuhan yang siram daripada asid dari tekak, sekali gus mengurangkan kerengsaan dan kesakitan yang disebabkan oleh refluks asid sakit tekak.

4. Menukar kedudukan tidur anda juga cara terbaik untuk mengurangkan rasa sakit tekak. Cuba tidur di belakang anda dengan separuh atas badan anda tinggi sama ada dengan bantal desak, papan refluks atau bantal tambahan. Tidur dalam kedudukan ini akan menghalang asid perut daripada membuat sandaran ke dalam esofagus.

5. Satu lagi ubat yang baik yang boleh anda gunakan untuk melegakan tekak jengkel anda adalah untuk minum teh yang dicampur dengan madu. Satu lagi minuman yang sangat baik yang membantu mengurangkan kerengsaan tekak adalah teh herba ini yang mengandungi lavender dan anise. Ia juga membantu dalam pencernaan, melegakan menelan menyakitkan dan membantu mengurangkan asid perut, menyembuhkan refluks asid.

6. Makan lima atau enam hidangan kecil daripada tiga yang lebih besar adalah lebih baik. Tambahan pula, seseorang itu perlu mengikuti tabiat makan malam sekurang-kurangnya 2-3 jam sebelum tidur kerana ini akan mengekalkan tahap asid yang rendah, dengan itu juga menghalang refluks asid sakit tekak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar